Zaoszczedz 10% na WSZYSTKIM | Kod: BLACKFRIDAY10

-10% na WSZYSTKO | Kod: BLACKFRIDAY10

Menu
DARMOWA DOSTAWA od 300 PLN - ZWROTY do 15/01-2021
Koszyk
0

Twój koszyk jest pusty

Back

Nike

Niewiele osób wie o tym, że firma Nike ma swoją główną siedzibę w Beaverton, w stanie Oregon, USA. Należą do niej trzy marki: Nike, Converse i Jordan. Jak wiele znanych firm w świecie mody, także Nike narodziła się z pomysłu na coś trochę innego. Fascynująca jest nie tylko historia samego przedsiębiorstwa i ewolucja projektów Nike'a, które systematycznie zmieniały się z roku na rok, ale także historia logo firmy.

Blue Ribbon Sports

Firma powstała w styczniu 1964 roku jako Blue Ribbon Sports. Założył ją Bill Bowerman, trener lekkiej atletyki na Uniwersytecie Stanu Oregon w Portland oraz Phil Knight, jego były uczeń, który na tym samym uniwersytecie prowadził zajęcia z księgowości. Pierwszy punkt sprzedaży detalicznej dla Blue Ribbon Sports otworzyli w 1966 roku w miejscowości Santa Monica. Co sprzedawali na początku? Przede wszystkim zajmowali się dystrybucją sportowego obuwia japońskiej marki Onitsuka Tiger. Wygodne, zdrowe obuwie przeznaczone do biegania kupowali uczestnicy licznych imprez sportowych organizowanych regularnie w tym regionie. Po jakimś czasie jednak Bill i Phil zdecydowali się rozpocząć produkcję obuwia sportowego wg. własnych projektów, lepiej przystosowanych do lokalnych gustów i potrzeb. W tym samym czasie Phil Knight podsłuchał na uniwersyteckim korytarzu, jak jedna ze studentek projektowania skarży się, że nie stać jej na kupno farb olejnych potrzebnych na zajęcia. Popchnięty współczuciem zaproponował jej wykonanie prostych projektów graficznych dla rodzącej się niezależnej marki Blue Ribbon Sports.

Kobieta, która wymyśliła Nike

Studentka, którą zatrudnił Phil Knight, nazywała się Carolyn Davidson i wcześniej studiowała dziennikarstwo. Przeniosła się na projektowanie, trochę z braku pomysłu, a w 1971 roku obroniła licencjat. Na początku Phil poprosił ją o przygotowanie wykresów i plansz graficznych na spotkanie z japońskimi kontrahentami. Projekty Carolyn podobały się i firma zaczęła zlecać jej wykonanie plakatów reklamowych, ulotk, reklam.

W 1971 roku firma Blue Ribbon Sports oficjalnie przestała reprezentować japońskich producentów. Latem tego roku firma miała wypuścić na rynek swoją pierwszą linię butów sportowych o wdzięcznej nazwie Swoosh. Knight poprosił Carolyn, aby zaprojektowała logo, ""które będzie miało coś wspólnego z ruchem"". Podobno swoje propozycje naszkicowała na barowych serwetkach. Wśród nich był właśnie charakterystyczny ""swoosh"" z napisem Nike. Miał przypominać skrzydło i nawiązywać do Nike, greckiej bogini zwycięstwa. Swoosh jest także wyrazem dźwiękonaśladowczym, jego brzmienie ma przypominać dźwięk, jaki wydaje uderzenie rakiety tenisowej, szum trawy i liści - czyli dźwięk związany z ruchem. Model butów dla piłkarzy wprowadzony do sprzedaży tego lata otrzymał nazwę „Nike”.

Nike, czyli zwycięstwo

Na początku logo zaprojektowane przez Carolyn Davidson nie bardzo podobało się szefom Blue Sports Ribbon. Za usługę zapłacili projektantce 35 dolarów, co biorąc pod uwagę inflację, wyniosło by dzisiaj około 217 dolarów. Jednak rok później, w związku z sukcesem komercyjnym firmę oficjalnie przemianowano na Nike'a. Davidson jeszcze przez kilka lat projektowała dla Knighta i Bowermana. Odeszła w 1976 roku, gdy potrzeby Nike'a znacznie przekraczały możliwości jednej osoby. Największa niespodzianka czekała projektantkę w 1983 roku, trzy lata po wejściu Nike'a na giełdę. Phil Knight zaprosił ją do biura, obdarował ją pudełkiem czekoladowych ""swoosh"", diamentowo-złotym pierścionkiem i kopertą, która zawierała 500 akcji firmy. W 2015 roku były warte milion dolarów. Od tej pory, Davidson znana była jako ""Logo lady"". W 1995 roku Nike usunął słowo ""Nike"" z logo. Charakterystyczne skrzydło mówi już same za siebie.

Sportowe obuwie i sukces

Dzisiaj Nike jest gigantem na rynku odzieży, obuwia i wszelkiego rodzaju akcesoriów sportowych dla kobiet i mężczyzn oraz dla dzieci. Motto Nike'a można ująć tak: ""Robimy wszystko, co możliwe, aby zwiększyć ludzki potencjał. Wprowadzamy innowacje, chcemy rozwijać się w zrównoważony sposób, chcemy wywierać pozytywny wpływ"". Firma zatrudnia 44 tysiące osób na całym świecie, a wartość firmy wyceniana jest na około 20 miliardów dolarów.

Filtr

795 wyników

  • 1
  • 2
  • 8
  • 1
  • 2
  • 8