Black Friday: znizki do 70% | Kupuj na wyprzedazy
Black Friday: znizki do 70% | Kupuj na wyprzedazy
Koszyk 0

Twój koszyk jest pusty

Menu
DARMOWA DOSTAWA od 300 PLN

DARMOWA DOSTAWA OD 300 PLN

Zwróć produkt za darmo do 16 stycznia 2023 r.

Back

Alexander McQueen

Alexander McQueen jest uważany za jednego z najbardziej wpływowych i innowacyjnych projektantów w historii mody. Znany był między innymi z ekstrawaganckich, oszałamiających przepychem pokazów modowych. Jako jeden z pierwszych, a może nawet pierwszy projektant wprowadził na wybiegi nowoczesną technologię. Po jego śmierci The Metropolitan Museum of Art (ang. Metropolitarne Muzeum Sztuki) w Nowym Jorku, największe muzeum w Stanach Zjednoczonych, urządziło wystawę poświęconą jego kreacjom. Zatytułowano ją Savage Beauty, czyli Dzikie Piękno lub Dzika Piękność. Była to jedna z najbardziej popularnych wystaw w historii Muzeum.

Wśród najbardziej znanych projektów McQueena są np. spodnie o obniżonej talii, zwane także "bumsters". Jednym z jego najsłynniejszych symboli była czaszka. Zaprojektowana przez niego chustka pod szyję w czaszki, jest jednym z najbardziej ikonicznych akcesoriów wszechczasów.

Różowa owieczka Lee

McQueen urodził się jako Lee Alexander McQueen, 17 marca 1969 roku w Lewisham, w Londynie. Jego mama była nauczycielką, a ojciec taksówkarzem. Lee był najmłodszy z szóstki rodzeństwa. W wywiadach często wspominał, że był w rodzinie "różową owcą", czyli nie do końca pasował do reszty, ale nie czuł się odrzucony. W wieku 16 lat porzucił szkołę. Jego pierwszą pracą w świecie mody były praktyki w zakładzie krawieckim Anderson & Sheppard, a potem w Gieves & Hawkes. Zakład ekskluzywnej odzieży męskiej szytej na miarę zaopatrywał między innymi rodzinę królewską. Jedna z legend głosi, że młody praktykant napisał na podszewce eleganckiego garnituru, który należał do księcia Karola słowa "McQueen was here". Ale to może tylko plotka.

Jego wysokość Alexander McQueen

W pierwszych latach swojej kariery McQueen dość często zmieniał pracę. Pracował m.in. dla firmy Angels & Bermans, która szyła kostiumy sceniczne. Podobno przygotowywał kostiumy do filmu "Nędznicy" Wiktora Hugo. Przez moment pracował także w Mediolanie, gdzie został "krojniczym". Miał 21 lat gdy wrócił do Londynu. Mniej więcej wtedy postanowił się uczyć. Pieniądze na skończenie szkoły pożyczył od swojej ciotki. W 1992 roku ukończył Central Saint Martins College. Jego kolekcję dyplomową zakupiła w całości Isabella Blow, stylistka mody. Zapłaciła za nią około 5 tysięcy brytyjskich funtów. To ona była jego pierwszym aniołem w świecie modowego biznesu. Bardzo wspierała McQueena na początku jego kariery i to ona zasugerowała, aby jako projektant używał swego drugiego imienia Alexander.

Chuligan w świecie wielkiej mody

Kariera Alexander McQueena rozbłysła w ciągu kilku miesięcy. Nazywano go l'enfant terrible podobnie jak współczesnego mu Jean-Paula Gaultiera, chuliganem brytyjskiej mody. Jednak równocześnie miał opinię wielkiego innowatora, świetnego krawca i mistrza w swoim fachu. Pracował między innymi dla domu mody Givenchy, czego zresztą nie wspominał potem zbyt dobrze. Cztery razy zdobył tytuł Brytyjskiego Projektanta Roku: w 1996, 1997, w 2001 oraz w 2006 roku. W 2001 roku McQueen sprzedał 51% udziałów w swoim domu mody Gucci Group (firma dzisiaj znana jako Kering, międzynarodowy konglomerat luksusowych marek). Dzięki temu mógł rozszerzyć zakres działalności na Mediolan i Nowy Jork.

Cienie i blaski

McQueen miał przed sobą wielką przyszłość jako projektant, jednak jako człowiek zadecydował inaczej. Niedługo po swoich 40-stych urodzinach i kilka dni po śmierci matki, 11 lutego 2010 roku Alexander McQueen popełnił samobójstwo. Fortunę wartą 16 milionów funtów zapisał rodzinie, pracownikom, kilku organizacjom charytatywnym oraz swoim psom. Dziś markę prowadzi jego wieloletnia asystentka Sarah Burton, ta sama, która zaprojektowała suknię ślubną Kate Middleton, gdy ta wychodziła za księcia Williama.

Motyw czaszki - kolekcja Skull

Szaliki i apaszki Alexandra McQueena z motywem czaszki od momentu pojawienia się w sprzedaży stały się symbolem statusu. Po raz pierwszy szalik z charakterystyczną czaszką pojawił się w domu mody w kolekcji Wiosna / Lato 2003. Do tej pory czaszki pojawiały się w wielu projektach McQueena. Projekty McQueena były inspirowane ludzkim ciałem, a sama czaszka, nawiązaniem do gotyku. Nic dziwnego, że ten motyw szybko został wchłonięty przez popkulturę.

Gwiazdy pokochały chusty z czaszką. Do tej pory można spotkać znane osobistości prezentujące te szaliki na ściankach, podczas imprez branżowych, a nawet prywatnych wyjść.

W 2013 roku, 10 lat po debiucie słynnych szalików z czaszką Alexander McQueen we współpracy z brytyjskim artystą Damienem Hirstem pokazał światu nową kolekcję prezentujący popularny design z „mocnymi odniesieniami do świata przyrody"". W skład kolekcji weszło tylko 30 sztuk szalików z owadami i czaszkami. Wiele wzorów owadów zostało zaprojektowanych w formie kolorowych obrazów kalejdoskopowych.

Torebka Curve - nowa IT bag?

Torebka Curve zaprojektowana przez dyrektor kreatywną Alexander McQueen, Sarah Burton, została zaprezentowana w 2021 roku. Krzyżujące się paski są zainspirowane uprzężą, kojarzoną ze zmarłym projektantem. Całość prezentuje się ponadczasowo i nowocześnie.

Kształt przypominający koszyk lub wiaderko, miał być odpowiedzią na modne, miękkie torby. Torebka Curve jest dostępna w 11 kolorach i kilku wzorach. Została wykonana ze skóry cielęcej, posiada magnetyczne zamknięcie i wytłoczone logo.

Słabość do kraty i pepitki

Motyw kraty pojawiał się bardzo często w kolekcjach McQueena (np. w Widows of Culloden z 2007 roku. Jego projekty nawiązywały do Rebelii Jakobitów czy II wojny światowej. Modeli prezentujące projekty z wykorzystaniem kraty, często były ubrane w stroje kojarzone z wojskiem i armią. Krata to także szansa na pokazanie nowych wariacji tradycyjnych szkockich strojów. McQueen nie raz wykorzystywał szkocką kratę, aby pokazać, jak ten tradycyjny motyw został skomercjalizowany i zanglicyzowany jako moda. Krata pojawiała się zarówno sukniach balowych, sukienkach inspirowanych latami 40. i garniturach.

Projektant nie bał się także eksperymentować z kratą w pepitkę. Na pokazie w 2009 roku zaprezentował przerysowane wersje ubrań, w tym stroje Diora z kolekcji New Look. Pepika stała się nie tylko większa, ale umieszczona w odważnych zestawieniach. McQueen wyprodukował również limitowaną edycję fotela w kształcie jajka ze wzorem w pepitkę. Początkowo miały one pojawić się wyłącznie w jego butikach w Nowym Jorku i Londynie. Na fotelach nie mogło zabraknąć charakterystycznego podpisu projektanta - suwaków w kształcie czaszki.

McQueen Graffiti

Jedna z ostatnich kolekcji McQueena to połączenie awangardowej estetyki z plisowanymi spódnicami i bufiastymi rękawami. Klasyczne elementy garderoby, w kolorze czarnym, zostały wzbogacone o nową grafikę, przypominającą uliczne graffiti. Ten nowy styl jest dość odważny, ale doskonały w każdym calu. Łączy w sobie uliczny streetwear, styl grunge oraz elegancję.

W tej linii ubrań znajdują się białe t-shirty z napisem McQueen, poszerzane spódnice, podwójne paski i lśniące botki na wysokim obcasie. Dodatkowo są tu torebki Skull z napisem, okulary przeciwsłoneczne oraz przerysowane bomberki z bufiastymi rękawami. Nie brakuje też ukłonu w stronę klasycznych krojów- beżowych trenczy, białej prostej koszuli czy marynarek.

Filtr

5138 wyników

Strona 1 z 52

Następna

Strona 1 z 52